Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
A diákokat rá kell szoktatni arra, hogy legyenek feltevéseik a kutatási anyagaik hitelességével kapcsolatban.
A diákok nyakra-főre az online forrásokat veszik igénybe az órákra való felkészülésükhöz, ez viszont az egyetemi oktatók között vált ki egyre nagyobb problémát, hiszen az Interneten fellelhető anyagok minőségéért senki sem vállal felelősséget.
Mindazonáltal, az Észak-Karolinai Egyetem és a Maricopa főiskola által közösen elvégzett tanulmány egyik vezetője, Dr. Susan Miller-Cochran egy újfajta oktatási megközelítést ajánl a probléma megoldására: a diákok a munkájuk során használt anyagok kritikai elemzését is végezzék el – függetlenül attól, hogy online találták-e meg azokat.
„Ez az első olyan kutatási eszköz, mely arra ösztönzi a nebulókat, hogy elemezzék az általuk olvasott szövegek megbízhatóságát, ahelyett, hogy beskatulyázzák az anyagokat az alapján, hogy honnan erednek” – mondta. „Azt szeretnénk elérni, hogy diákjaink kritikusan álljanak ahhoz, amit olvasnak – akár nyomtatott, akár digitális formában kapják.”
A kutatási megközelítést Miller-Cochran a tanulmány másik szerzőjével, Rochelle Rodrigo-val közösen dolgozta ki, lényege, hogy a tanulóknak két szempont alapján kell kiértékelni az online kutatási anyagokat.
Először is meg kell határozniuk, hogyan változott a szöveg az időben. Például, mi van azzal az anyaggal, amit egyszer publikáltak, és soha nem frissítettek, vagy például a Wikipedia cikkeivel, amelyek viszont folyamatos felülvizsgálat alatt állnak. Másodsorban, meg kell állapítaniuk, hogy egy online elérhető szöveg mennyire ellenőrizhető: ki volt a szerzője, szerkesztője, történt-e szakmai felülbírálat? Felhasználói tartalom, vagy külső megerősítéssel is rendelkezik?
A válasz gyakran meglehetősen bonyolult, erre a legjobb példa a Wikipedia. Az anyagok egy része felhasználói tartalom, de bizonyos elemeik szakértői vizsgálat alá kerültek. „A probléma pedig itt kezdődik” – mondta Miller-Cochran – „kik voltak a szakértők, és mikor történt meg az áttekintés?”
A szakember szerint a végső cél, hogy a diákokat rászoktassák arra: legyenek feltevéseik a kutatási anyagaik hitelességével kapcsolatban – forrástól függetlenül. „Csak azért, mert valami egyszer nyomtatásra került, még nem biztos, hogy hiteles, míg az online anyagokra sem húzható rá a megbízhatatlanság.”