szerző:
Eduline

Pedagógiai értékelés és korrekció, személyiség- és közösségfejlesztés, a Nemzeti alaptantervnek való megfelelés - ilyen szempontok alapján értékeli majd az iskolákat a tanfelügyelők. Az első dokumentumokat és a konkrét szempontokat múlt hét csütörtökön hozták nyilvánosságra.

1. Pedagógiai folyamatok

Tervezés:

Hogyan történik a stratégiai és operatív tervezés (PP, továbbképzési program, beiskolázási terv, intézményi éves munkaterv, munkaközösségi tervek elkészítése)?

Milyen az intézményi stratégiai terv és az oktatáspolitikai köznevelési célok viszonya; az operatív tervezés és az intézményi stratégiai célok viszonya? (PP, munkaterv, házirend)

Megvalósítás:

Milyen az intézmény működését irányító éves tervek és a beszámolók viszonya, egymásra épülése?

Milyen a pedagógusok éves tervezésének, a tananyaggal való haladásának és tényleges megvalósulásának a viszonya? (tanmenet, napló)

Milyen a pedagógiai programban meghatározott tanulói értékelés működése a gyakorlatban? (PP, napló)

Ellenőrzés:

Hogyan működik az ellenőrzés az intézményben? (Ki, mit milyen céllal, milyen gyakorisággal, milyen eszközökkel ellenőriz?) 

Értékelés:

Hogyan történik az intézményben az értékelés? (Intézményi önértékelés, pedagógusok szakmai munkájának értékelése.)

Korrekció:

Mi történik az ellenőrzés
eredményeivel?

Mi történik a mérési, értékelési eredményekkel? (Elégedettségmérés, intézményi önértékelés, pedagógus-értékelés, tanulói kompetenciamérés, egyéb mérések.)

2. Személyiség- és közösségfejlesztés

Személyiségfejlesztés:

Hogyan valósulnak meg a pedagógiai programban rögzített személyiség- és közösségfejlesztési feladatok?

Hogyan történik a tanulók egészséges és környezettudatos életmódra nevelése?

Hogyan történik az egyes tanulók személyes és szociális készségeinek, képességeinek megismerése?

Hogyan történik az egyes tanulók személyes és szociális képességeinek fejlesztése? (Különös tekintettel a kiemelt figyelmet igénylő tanulókra.)

Hogyan történik a tanulók szociális
hátrányainak enyhítése?

Hogyan történik az önálló tanulás támogatása, a tanulás tanítása?

Hogyan történik az egyes tanulói teljesítmények értékelése?

Közösségfejlesztés:

Hogyan segíti az intézmény
a tanulók együttműködését?

Milyen közösségépítő tevékenységei
vannak az intézménynek?

Milyen egyéb foglalkozásokat
szervez az intézmény?

3. Eredmények

Milyen eredményességi mutatókat tartanak nyilván az intézményben? (Például: országos kompetenciamérés eredményei; tanév végi eredmények - tantárgyra, 2 évre vonatkozóan; versenyeredmények: országos szint, megyei szint, tankerületi szint, települési szint; nyelvvizsga-eredmények; elismerések; lemorzsolódási mutatók (bukások, kimaradók, lemaradók); elégedettségmérés eredményei: szülő, pedagógus, tanuló)

Milyen eredményeik
vannak?

Hogyan hasznosítják a belső és
külső mérési eredményeket?

Hogyan kísérik figyelemmel
a tanulók további tanulási útját?

4. Belső kapcsolatok, együttműködés, kommunikáció

Milyen pedagógus szakmai közösségek működnek az intézményben, mik a fő tevékenységeik?

Hogyan történik a belső
tudásmegosztás az intézményben?

Hogyan történik az információátadás
az intézményben?

Minden a tanfelügyeletről

A tanfelügyeleti rendszer 2014-ben indul élesben: a kísérleti programban eddig 700 tanárt ellenőriztek. A tanfelügyelet három területre irányul majd: az egyes pedagógusok munkáját értékelik azonos szempontok szerint, fenntartótól függetlenül, az iskola vezetőjét ellenőrzik, és magát az intézményt is értékelik majd. A tanároknál alkalmazott módszerekről itt, az értékelési szempontokról pedig itt olvashattok.

5. Az intézmény külső kapcsolatai

Melyek az intézmény
legfontosabb partnerei?

Mi az egyes partneri
kapcsolatok tartalma?

Hogyan történik a partnerek tájékoztatása
az intézmény eredményeiről?

Hogyan vesz részt az intézmény a közéletben (települési szint, járási/tankerületi szint, megyei szint, országos szint)?

6. A pedagógiai munka feltételei

Tárgyi, infrastrukturális feltételek:

Hogyan felel meg az infrastruktúra az intézmény képzési struktúrájának, pedagógiai értékeinek, céljainak?

A környezet kialakításában hogyan érvényesülnek a környezettudatosság, környezetvédelem szempontjai? (Pl. szelektív hulladékgyűjtés.)

Hogyan felel meg az intézményi tárgyi környezet a különleges bánásmódot igénylő tanulók nevelésének, oktatásának?

Milyen az IKT-eszközök
kihasználtsága?

Szervezeti feltételek:

Melyek a pedagógus-továbbképzés
preferált irányai?

Milyen szervezeti kultúrája van az intézménynek, milyen szervezetfejlesztési eljárásokat, módszereket alkalmaz?

Hogyan értékeli az intézmény az alkalmazott módszerek beválását, hasznosságát, hatásosságát, és mit kezdenek az értékelés eredményével?

Milyen az intézmény hagyományápoló,
hagyományteremtő munkája?

Hogyan történik az intézményben a feladatmegosztás, felelősség- és hatáskörmegosztás?

Hogyan történik a munkatársak bevonása a döntéselőkészítésbe (és milyen témákban), valamint a fejlesztésekbe?

Milyen a pedagógusok viszonya
az innovációhoz?

7. A Nemzeti alaptantervben megfogalmazott elvárásoknak és a pedagógiai programban megfogalmazott intézményi céloknak való megfelelés

Hogyan jelennek meg a Nemzeti alaptanterv
céljai a pedagógiai programban?

Hogyan történik a pedagógiai programban szereplő kiemelt stratégiai célok operacionalizálása, megvalósítása, milyen eredményeket ért el e téren az intézmény?