Tévhit, hogy a gyermekkori kétnyelvűség káros hatással lehet a fejlődésre?

Egy új nyelv tanulása egész életünkben kifizetődő, bármilyen korban is kezdi el az ember. Változtat az agyi struktúrán, jobb munkalehetőségekkel lehet élni, sőt jelenlegi vizsgálatok szerint öt évvel kitolódik a demencia kialakulása, és az Alzheimer-kór is ritkább a kétnyelvűeknél – mondta a Vehir.hu-nak Navracsics Judit nyelvész.

Forrás: Stiller Ákos

„Nemcsak azért hasznos egy új nyelvet elsajátítani, hogy például könnyebben boldoguljunk egy másik országban. Mégis, érdemes minél korábban elkezdeni. El kell felejteni, hogy a gyermekkori kétnyelvűség káros hatással lehet a nyelvi- vagy a személyiség fejlődésre, mert ez nem igaz! Csak jól kell csinálni” – szögezte le a lapnak a nyelvész a nyelvtanulásról.

hirdetés
hirdetés

Hozzátette: a gyermekkori nyelvtanulásnál fontos, hogy nem lehet úgy csinálni, mintha ez oktatás lenne, nem szabad kikérdezni, számon kérni, a nyelvhasználat miatt jutalmazni vagy büntetni a gyermeket.

„Olyan légkört kell teremteni, amelyben a gyermek motiválttá válik a nyelvtanulásra. Például legyen a gyermekszobában egy olyan kis sarok, ahol csak a másik nyelven beszélnek. Vagy például találja ki a család, hogy minden reggelinél a másik nyelven kommunikálnak. A lényeg – a természetes környezet megteremtése mellett –, a rendszeresség. Az sem káros, hogyha a gyermekek eredeti nyelven rajzfilmet néznek, természetesen az életkoruknak megfelelőt. Jók a rímes versek, dalocskák is arra, hogy ráhangolják a gyermeket a másik nyelv hangjainak helyes kiejtésére, a dallammeneteire, a tempójára és a ritmusára” – magyarázta.

Kinek való a két tanítási nyelvű középiskola, és kinek nem?

Milyen előnyei és hátrányai vannak a két tanítási nyelvű középiskolai oktatásnak? Utánajártunk. A HVG 2018-as középiskolai rangsorának cikke. A rendszerváltás óta a két tanítási nyelvű képzést indító középiskolák száma is ugrásszerűen megnőtt.

Itt a 2018-as középiskolai rangsor: az öt legjobb két tanítási nyelvű gimnázium

A szolnoki Varga Katalin Gimnázium, a miskolci Herman Ottó Gimnázium és a veszprémi Vetési Albert Gimnázium vezeti a HVG két tanítási nyelvű középiskolákról készített 2018-as rangsorát. A HVG 2018-as, két tanítási nyelvű középiskolákról készített rangsorának élén a szolnoki Varga Katalin Gimnázium áll, de az öt legjobb közé került a miskolci Herman Ottó Gimnázium, a veszprémi Vetési Albert Gimnázium, a debreceni Fazekas Mihály Gimázium és a budapesti Karinthy Frigyes Gimnázium is.

hirdetés
hirdetés
hirdetés

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás



hirdetés

Ön korábban már belépett a HVG csoport egyik weboldalán. Ha szeretne ezen az oldalon is bejelentkezni, ezen a linken egy kattintással megteheti.

X