Ez a cikk több mint egy éve frissült utoljára, ezért lehetséges, hogy a tartalma már elavult. Használd a cikk alján lévő kulcsszavakat vagy a keresőt a frissebb anyagok eléréséhez.

Szövegértési feladat: Nemes Nagy Ágnes-szöveget kellett értelmezni

4

Szépirodalmi szöveg szerepel a középszintű magyarérettségi szövegértési feladatsorában, az eduline információi szerint a diákoknak Nemes Nagy Ágnes Párbeszéd a mai versről című alkotását kell értelmezniük.

Az eduline-on minden fontos tudnivalót megtalálsz az érettségiről: a legfrissebb infókat itt olvashatod.

Az eduline-nak nyilatkozó magyartanár szerint korrekt a feladatsor, amelyben a megszokott feladattípusok szerepelnek, azoknak a diákoknak nem lehet problémájuk a kérdések megválaszolásával, akik az előző évek feladatsorait átnézték az elmúlt napokban. A Nemes Nagy Ágnes-mű a modern költészetről, a modern versről, a mai olvasási szokásokról és a kortárs irodalomról szól. A feladat sokaknak meglepetést okozott, a szövegértési tesztek alapjai ugyanis az elmúlt években nem szépirodalmi alkotások, hanem hírportálokon és napilapokban megjelent cikkek voltak. 

A Párbeszéd a  mai versről című alkotás egy elképzelt beszélgetés egy költő és egy vegyésznő között: szóba kerül Arany János, József Attila, Apollinaire, Vojtina, Ábrányi Emil és Victor Hugo is. A szöveghez kapcsolódó feladatok között volt egy új típusú is: a diákoknak a Nemes Nagy Ágnes-mű alapján kellett eldönteniük két költeményről, hogy ki lehet a szerző.

 A Nemes Nagy Ágnes-művet itt olvashatod el.


Egy Petőfi- és egy Csokonai-költemény, valamint egy Móricz-novella szerepel a magyarérettségi szövegalkotási feladatsorában - részleteket itt találsz.

A középszintű magyarérettségi szövegértési feladatsorára idén is 60 percet kaptak a diákok. A feladatok alapja minden évben egy esszé, egy újságcikk, egy interjú vagy egy novella: a kérdések között vannak olyanok, amelyekre egyszerűen ki lehet keresni a szövegből a választ, foghíjas mondatokat kell kiegészíteni vagy igaz-hamis állítások közül kell választani. A vizsgázóknak összetettebb feladatokat is meg kell oldaniuk, többek között a szöveg tartalmával kapcsolatos összefüggéseket kell felismerniük.

Komárik Anna, a budapesti Toldy Ferenc Gimnázium magyartanára szerint a szövegértési kérdések közül általában az megy a legnehezebben a diákoknak, ahol azt kell megállapítaniuk, egy-egy gondolat a szöveg melyik szereplőjétől származik. Tapasztalatai szerint az időhiány és az izgalom miatt könnyen össze lehet keverni, melyik szereplő mit mondott – bármennyire is egyszerűnek tűnnek a kérdések.

Forrás: Túry Gergely
hirdetés

A pedagógus szerint ingadozó a feladatsor nehézségi szintje. Az egyik évben nem jelent különösebb gondot a szövegértési feladatok megoldása a diákoknak, máskor viszont esélyük sincs kitölteni a tesztet 60 perc alatt, sőt az elmúlt években többször pontatlanul fogalmazták meg a kérdéseket az írásbeli összeállítói: a 2008-as vizsgán a Nádasdy Ádám-interjúra vonatkozó kérdésekre több helyes választ is lehetett adni, a hivatalos megoldókulcs azonban csak az egyiket fogadta el, így még azok is értékes pontokat veszítettek, akik felkészülten indultak neki a magyarérettséginek.

A tavalyi középszintű érettségin a Magyar Hírlap egyik interjúját, az őszi vizsgaidőszakban Bory István Az igazi lucifer című írását kellett feldolgozni: a szöveg tartalmával kapcsolatos igaz-hamis és feleletválasztós kérdések mellett foghíjas szövegeket is ki kellett egészíteni a megfelelő kifejezésekkel, a helyes megoldásokkal összesen 40 pontot lehet összegyűjteni.

Komárik Anna szerint érdemes figyelni az egyes feladatoknál elérhető maximális pontszámot, ebből ugyanis következtetni lehet arra, hogy nagyjából hány részből álló választ várnak: ha egy kérdésnél hat pont a maximum, valószínűleg négy konkrét tényre, adatra kíváncsiak, és két pontot adnak a megfogalmazásra. Komárik Anna tapasztalatai szerint a legtöbb végzősnek azok a szövegek nem okoznak a gondot, amelyekkel a mindennapokban is gyakran találkoznak: a hírportálokon és napilapokban megjelenő cikkek értelmezésével például többnyire nem szokott problémájuk lenni.

eduline

Hozzászólások (4)

eduline

@móni A teljes műben szerepelt a Vojtina név, de az érettségire lerövidített változatban valóban nem - mi a teljes szöveget néztük meg először, ezért volt ilyen félreértés.

móni

Hát ez a rész tuti nem volt benne szerintem sem mert én is elolvastam elég sokszor és ilyenre nem emlékszem, hogy "Én a Vojtinával alszom el este, és hangosan nevetek magamban.". mert ha benne lett volna arra emlékeznék, de tuti nem volt!!!!!

Nikol

Hát... biztos én vagyok a feledékeny, de én sem emlékszem, hogy Vojtina neve benne lett volna xD Pedig elolvastam azt a részt, nem is egyszer :D
A szöveg alá oda volt írva, hogy hozzáigazították a feladathoz... szerintem ezt a részt kivágták :D

eduline

@hejj De, szerepelt a szövegben. Idézzük: De ha én nem értem. Se a magyarázatot, se a verseket. Vagy ritkán. És én olyan ideges vagyok ettől. Ne tégy úgy, mintha nem értenéd. Én úgy szeretem Arany Jánost. Én a Vojtinával alszom el este, és hangosan nevetek magamban. De nekem nem volt egy jóízű versfalatom, mondjuk, József Attila óta.

Új hozzászólás



HVG hirdetésfelhő

Felsőoktatás hirdetés

Felnőttképzés hirdetés

Ön korábban már belépett a HVG csoport egyik weboldalán. Ha szeretne ezen az oldalon is bejelentkezni, ezen a linken egy kattintással megteheti.

X